Under tidigt 1950-tal samarbetade Bengt Nordquist med journalisten Margot Nycop och restaurangmannen Tore Wretman. Tillsammans studerade de hur kryddor användes i Sverige, och resultatet blev att Spice Islands stora kryddsortiment lanserades.
Köken i de svenska hemmen var sedan flera årtionden tillbaka under kraftig förändring. Redan under 1920-talet hade till exempel HSB inrättat en snickerifabrik som försåg bostadsbyggen med färdiglackerade köksskåp. Tidigare hade den typen av snickerier tillverkats direkt på byggplatsen och utan enhetliga mått. Järnspisar byttes mot elspisar och de så kallade isskåpen fick ge plats åt kylskåp.
Kryddhyllor vanliga i USA
I nästan varje kök i USA fanns i början av 1950-talet en kryddhylla med många olika sorters kryddor. Detta tog Nycop, Wretman och Arvid Nordquist fasta på när de komponerade ett stort sortiment kryddor i glasburkar som försågs med svenska namn. Att varan höll hög kvalitet och att förpackningen var tilltalande var viktigt när de tog fram produkterna.
För att inspirera konsumenterna att köpa kryddor gav man ut ett kryddlexikon och råd om hur kryddorna skulle användas. Kryddhyllor som passade burkarna konstruerades också. Detta var i det närmaste en revolution på kryddområdet i Sverige. Tidigare hade de få kryddsorter som fanns sålts i plåtburkar eller i påsar.
Många var de medarbetare som skakade på huvudet åt de nya kryddburkarna, men övertygelsen var stor. Lanseringen väckte stor uppmärksamhet och snart blev Spice Island-kryddorna en succé.
Författare
Eva Häggmark